fredag 20. november 2009

Vårt liv kan ikke være fullkomment uten venner.

Det er stor forskjell på vennskap basert på nytte og vennskap basert på oppriktighet. Bare det siste fortjener navnet sant vennskap.

Jeg hadde aldri greid meg uten vennene mine. Skjønt en del utskiftning opp i gjennom årene har der selvsagt vært. Men slik er det vel for alle vennskap vil jeg tro. Man kan på en måte si at en vokser i fra hverandre, og at man gjennom oppveksten og senere i livet får forskjellige interesser. På den måten så danner hver og enkelt seg nye relasjoner. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at absolutt alle vennene en har blir skiftet ut med nye, noen står sammen og holder vennskapet så og si livet ut. Skjønt enkelte hindringer på vegen vil en alltid komme over, men er vennskapet 100% ekte, så overlever vennskapet også uenigheter, krangler og uhensiktsmessig oppførsel, og dette kan jo selvsagt komme fra begge vinkler, for ingen er feilfrie, akkurat det er viktig og huske på når det eventuelt stormer som verst rundt et vennskap.



Selv så har jeg hatt både små og litt større disputter med de vennene som står meg nærmest i dag, men vi har alltid greid og ordne opp i det. Det har vi greid ved hjelp av og snakke med sammen om hva som utløste disputten, og selvfølgelig også høre på hverandre hva en har tenkt og følt på. Og på denne måten så burde voksne mennesker kunne greie og ordne opp i ting som stormer rundt vennskapet, og det er viktig og huske på at et vennskap som ikke tåler alt som blir sagt, vil ikke holde i det avgjørende øyeblikk. Dette kan gå begge veier. Kanskje jeg ikke tåler alt her i verden, men da er det ikke sikkert at alle andre vil kunne gjøre det heller. Skal vennskapet være sterkt nok til å kunne holde på sikt, så er det veldig viktig og respektere hverandre for den som en er.
Gode venner vokser ikke på trær, det er derfor viktig og ta vare på de vennene som du har. Du vil tilslutt komme til en fase i livet hvor du innser hvem som virkelig betyr noe for deg, så du må ikke bekymre deg for de som ligger i fortiden din, det er en grunn til at de ikke er i livet ditt nå.
"Løfter kan skaffe deg venner, men det er gjerningene som pleier vennskapet og gjør at det varer."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar